Uitreiking Kopperprent is jaarlijkse hoogtepunt van Drukkerijmuseum
Sinds 2002 is het traditie in het Drukkerijmuseum in Meppel: de maandag na Driekoningen wordt de kopperprent gepresenteerd. Voor de prent worden doorgaans oude ambachtelijke technieken gebruikt, maar deze keer niet.
“Het was de bedoeling dat de poster in zeefdruk geproduceerd zou worden”, zegt Rob Reinink van reclamebureau Millart. Zeefdruk is een techniek waarbij je de verschillende kleuren apart afdrukt met zeefdrukramen. Dat gebeurt met de hand. Het ontwerp van Reinink bevat elf verschillende kleuren. Bij een zeefdruk zou de poster dan elf keer door de pers moeten gaan. Dat ging dit jaar niet door, omdat mensen van de zeefdrukafdeling lichamelijke problemen hadden. De poster werd uiteindelijk gedrukt met de modernere offset-methode bij Drukkerij Van Dijk in Meppel.

Over het ontwerp hoefde Reinink niet lang na te denken. Het thema van dit jaar is 80 jaar bevrijding. Dat heeft hij verbeeld door middel van tachtig gekleurde vierkantjes. Die staan voor tachtig jaren, met een witte vredesduif. Reinink wilde ook iets doen met de Stolpersteine die in Meppel liggen. “Dat zijn rechthoekige elementen in koper geworden.”
Het drukken van de kopperprent stoelt op een oude traditie. In de Middeleeuwen konden leerlingen hiermee aan gildemeesters laten zien wat ze in huis hadden. Ze maakten dan hun beste werk. In ruil daarvoor kregen ze drank en eten. Het Drukkerijmuseum probeert met de jaarlijkse onthulling van de prent het grafische vak actueel te houden. Reinink: “Het is een heel lange traditie. Als je daar onderdeel van bent is dat heel erg eervol. Ik ben er best wel trots op.”
Dit jaar werd de eerste Koppermaandagprent op 13 januari uitgereikt aan de heer C. Bijl, waarnemend burgemeester van de gemeente Meppel. Daarnaast werd een tweede exemplaar uitgereikt aan een vertegenwoordiger van de stichting Stolpersteine Meppel.
